Tsjerkind 2016 - Oktoberreis

Reisverslag

Vertrek
Zaterdag 8 oktober.
Met een grote groep hebben we de vrachtauto geladen. We konden deze keer alle goederen meenemen.
De schuur bij dhr.  Slob was daardoor helemaal leeg. Zo hadden we ruim 400 bananen dozen met kleding, schoenen, bedlinnen en speelgoed. Daarnaast 24 matrassen gekregen van fa Health Foam en nog e
ens 35 tafels en 42 stoeltjes gekregen van een basisschool uit Dordrecht.

Dankbaar stonden we dan ook maandagmorgen 10 oktober om 9.00h met de vrachtauto van fa. Verwaal en het Transportbusje van fa. de Koning in Waddinxveen bij het expertisebureau om onze exportpapieren te ontvangen.
Dat ging deze keer heel snel. De reis naar Belarus is ook deze keer heel voorspoedig verlopen. Ook bij de douane
hadden we geen problemen omdat we verzegeld konden worden.

Naar Volkovysk
Donderdagmorgen 13 oktober.
Bij de binnenlandse douane waren we snel klaar en konden we de goederen bij de Kerk uitladen. Er staat een hele groep jongeren en ouderen gereed om ons te helpen de grote vrachtwagen leeg te maken. Om 12.00 is de vracht auto helemaal leeg. Deze wordt dan goed afgesloten neergezet op het terrein van de kerk. De container waarin de goederen werden opgeslagen werd daarna weer verzegeld, in afwachting van het vrijgeven

van de goederen. Zodra dit is gebeurd ( na ongeveer een periode van twee weken tot twee maanden) zullen alle goederen een goede plaats van bestemming krijgen.

Na het eten gaan we naar het Sanatorium waar de directrice ons weer hartelijk verwelkomt.

Zo vertelt zij dat er deze keer geen grote veranderingen zijn.
Wel heeft de regering besloten dat het verblijf van de jongeren nu gemiddeld 18 dagen mag zijn. De stoelen die w
e de vorige reis hebben meegebracht staan mooi in de grote zaal en worden goed gebruikt. Wel vraagt de directrice naar nachtkastjes voor bij de bedden van de kinderen. Kosten voor een nachtkastje €25,= per stuk Dit is ook hard nodig. Van het geld dat wij vorige reis gegeven hebben is een ECG-apparaat gekocht om hartfilmpjes te maken.

In de avond bezoeken we een aantal sponsorkinderen, waar we tevens een voedselpakket brengen.

Protalinka
Vrijdag 14 oktober.
We gaan eerst naar Protalinka (gehandicapte kleuters). Er zijn in een aantal klassen voor de verwarming houten beschermingen geplaatst. Het is vandaag Moederdag en van elke groep kinderen krijgen we een eigen gemaakt werkstukje. Daarna bezoeken we de Klas (meervoudig gehandicapte jongeren). Hier laat de directrice de tafel voor diagnostiek zien die is aangeschaft. We krijgen een concert van de kinderen en zien hun vooruitgang.

In zowel de Klas als in Protalinka wil de overheid, nadat er in Minsk een aanslag is geweest, dat deze instanties beveiligings-camara’s aanschaffen.

Daarna brengen we een bezoek aan de Soos (gehandicapte jongeren vanaf 18 jaar). We brengen hier  een sjoelbak en een tafelbiljart. Ze zijn er geweldig blij mee en we moeten beiden demonstreren. Tot slot geven we nog bloembollen Wauw!! is de reactie daarvoor.

We eten bij een vrouw die uit Kirgizië komt. Zij is gepensioneerd en ontvangt € 80,= per maand. Haar beroep is kok. Zij kan geweldig koken en iedere zondag komt er een groep jongeren uit de kerk bij haar op bezoek om met elkaar te eten en praten. In de week gaat zij iedere dag werken bij een invalide vrouw en daar verdient zij ook nog eens € 80,=. Al met al dus geen vetpot voor haar. Na het eten gaan we met Aridi op pad en brengen een bezoek aan een aantal kinderen die een beperking hebben en met hun verjaardag een presentje ontvangen.

Daarna brengen we bezoek aan weer eenaantal sponsorkinderen. Met de avond komen we vermoeid maar voldaan weer bij fa. Kozel waar we overnachten.

Zaterdagmorgen 15 oktober.
We brengen een bezoek aan een internaat in Kozyovchina. We brengen hier dozen met gereedschap die zij gevraagd hebben. We krijgen nu ook een rondleiding door het buiten gebeuren. Er wordt gevraagd om houtbewerkingsgereedschap en een 5-tal fietsen.  De middag wordt weer besteed met het brengen van een bezoek aan de overige sponsorkinderen. Alle sponsorkinderen zijn blij en dankbaar met de schoenendozen die ze ontvangen.

Zondagmorgen 16 oktober.
Nu brengen we als eerste een bezoek aan het gezin van Dima. Zij hebben dringend hulp nodig.  Zij wonen met 4 kinderen waarvan 1 kind zwaar gehandicapt is in een klein flatje waar geen lift is. Nu heeft de overheid hen een huis gegeven maar hiervan zijn alleen de muren geschonken. De rest van het huis moeten ze zelf opbouwen. Zij moeten er echter binnen drie jaar wonen anders moeten ze alles terugbetalen. Met het oog op de komende winter hebben wij geld gegeven voor verwarming en warmwatervoorziening.

De zondagsschool. Er zijn 5 groepen en in totaal 31 kinderen aanwezig. De kerkdienst begint om 11.15h en duurt ongeveer 2 uur. Er wordt veel gezongen, gedichten opgezegd en twee overdenkingen. Na de dienst eten we bij Valentina met Dima het laatste sponsorkind.

Youra (een man zonder benen) heeft dringend een rolstoel nodig. Wie kan hem helpen!

Naar Regina
We vertrekken om 15.30 uur met de Transporter en een bus, die we van de kerk hebben gekregen om de voedselpakketten te kunnen rondbrengen, naar Regina waar we hartelijk worden ontvangen. De Roebel is vernieuwd en er zijn nu ook muntstukken bijgekomen. Vooral oudere mensen hebben veel moeite met de nieuwe roebel. Daarnaast is het levensonderhoud stukken duurder geworden. Meel en olie b.v. zijn ruim 40% duurder geworden. Eén pakket  met 12 artikelen kost ons €10,80. In ieder pakket doen we evangelisatie materiaal. De salarissen zijn echter hetzelfde gebleven.

Maandag de 17e en dinsdag de 18e.
De 130 voedselpakketten die we rondbrengen bij de adressen die door de burgermeester en Regina zijn samengesteld zijn dus meer dan welkom.

De mensen zijn ons zeer dankbaar. Dinsdagavond hebben we een ontmoeting met de nieuwe pastor in de kerk in Novaljenja. We nemen in de dienst afscheid van de oude pastor(Sergé) en begroeten de nieuwe Pastor (Alexander). Alexander heeft zelf 7 kinderen waarvan 2 getrouwd en nog eens 6 kinderen geadopteerd. Het is nog even wennen ook voor de mensen in de gemeente.

Vertrek
Woensdagmorgen.
Vertrekken naar weer naar Volkovysk. We brengen de bus terug bij de kerk en halen de vrachtauto weer op waarna we naar Nederland gaan. Bij de grens gaat alles redelijk voorspoedig. Het is weer een gezegende reis geweest.

Wij danken u allen weer voor de bijdragen in goederen en geld. Dankzij U kunnen wij deze reizen maken. Wilt u ons ook het komend jaar weer steunen?